Cursussen

Cursus Aanbod.

Taoïstische Yoga Tao Yin ; dinsdagavond : 19:30 – 21:30.
Tao Yin wordt doorgaans vertaald als ‘ het bewust begeleiden en sturen van lichaamsenergie ‘ ( Chi, bio-elektriciteit ).

De Tao Yin oefeningen vergroten de flexibiliteit, de lenigheid, de lichaamsenergie, de lichaamskracht en de algemene fysieke, emotionele en geestelijke weerbaarheid.
De Tao Yin oefeningen openen en versterken de Chi meridianen zodat de lichaamsenergie Chi ongehinderd en versterkt door het lichaam kan stromen. Waardoor de Yin ( de vrouwelijke, de naar binnen gerichte, zachte aarde energie ) en de Yang ( de mannelijke , de naar buiten gerichte, harde hemel energie ) in balans gebracht kunnen worden. Met behulp van meditatie- en ademhalings-oefeningen wordt de ademhalingsenergie Chi door de belangrijkste bijzondere Chi meridianen geleid, met name het ontvangende yin vat ( Ren Mai ), het heersende yang vat ( Du Mai ) en het beschermende gordel of riem vat ( Dai Mai ).
Deze lessen richten zich op wat in het westen in de regel omschreven wordt als Chi Kung, en behandelen meditatie- en ademhalingsoefeningen, en een zeer breed scala aan oefeningen ter verbetering van de flexibiliteit, de lenigheid, de lichaamsenergie, de lichaamskracht en de algehele weerbaarheid. Het accent zal vooral liggen op de Taoïstische Yoga Tao Yin van Mantak Chia, de Acht Brokaten ( Ba Duan Jin ), de Spier en Pees Versterkende Oefeningen ( Yi Jin Jing ), de Vijf Spelende Dieren ( Wu Qin Xi ), de Drakenpoort Chi Kung van Gordon Xu, de 36 Hua Shan Cirkel Bewegingen van George Xu en het Tai Chi Yin Yang Symbool van Yang Jwing-Ming.
In Tai Chi Chuan terminologie, het accent zal vooral liggen op het koppelen van Yi ( hoofd-hart en intentie–wil bewustzijn ) en Chi ( externe ademhalingsenergie ), en op het openen van het lichaam en de Chi meridianen zodat het bloed en de Chi ( interne lichaamsenergie ) optimaal door het geopende en versterkte lichaam kunnen stromen.
Traditionele Yang stijl Tai Chi Chuan ; maandagavond : 19:30 – 21:30.
Deze lessen zijn bedoeld voor beginners en half gevorderde leerlingen Tai Chi Chuan.
Wil men de lichamelijke en geestelijke gezondheid verbeteren en versterken, en kennis maken met de basis beginselen van de interne zelfverdedigingskunsten, dan is Traditionele Tai Chi Chuan een uitermate geschikt systeem.
De traditionele methode om zich te bekwamen in het zo effectief mogelijk bewegen en het zo optimaal mogelijk gebruik maken van de lichaamsenergie en de lichaamskracht, noemt men, binnen de traditionele Tai Chi Chuan traditie, ook wel de Vijf Reguleringen; het reguleren van het lichaam, de ademhaling, het bewustzijn, de lichaamsenergie en de geest ( Wu Tiao Shen ).

Met behulp van meditatie- en ademhalingstechnieken en oefeningenreeksen, die traditioneel door beoefenaars van interne martiale kunsten werden gebruikt om Yi ( intentie ), Chi ( ademhalings- en lichaamsenergie ) en Li ( flexibiliteit en spierkracht ) te versterken en te vergroten, zoals de Acht Brokaten, de Spier en Pees Versterkende Oefeningen en de Vijf Boksende Dieren, worden het lichaam, het bewustzijn en de ademhalingsenergie gereguleerd totdat bewuste regulatie niet meer vereist is.
Met behulp van oefeningen waarin men leert het gehele lichaam als een eenheid te gebruiken wordt het optimaal gebruik maken van de lichaamsenergie en de lichaamskracht getraind. In het bijzonder de zogenaamde Zijden Spinnen Oefeningen,  waarin Peng ( afweer energie ) en Jin ( interne martiale kracht ) worden getraind, zoals bijvoorbeeld de Vijf Boksende Dieren, de Wolken Handen Oefeningen, de Hua Shan 36 Cirkel Bewegingen van George Xu, het Tai Chi Yin Yang Symbool, de Tai Chi Ruler Chi Kung en de Tai Chi Bal Chi Kung van Yang Jwing-Ming. Deze vaardigheid, het gehele lichaam als een eenheid gebruiken, wordt verder ontwikkeld met behulp van partneroefeningen uit de Voelende Handen, Duwende Handen en Zachte Handen oefeningen, de partneroefeningen van het Tai Chi Yin Yang Symbool en het oefenen van martiale applicaties van bewegingen uit de Traditionele 108 Handvorm. Als voorbereiding op het lopen van de Traditionele 108 Hand Vorm beoefenen we de traditionele variant van de 8 Hand Vorm van Mantak Chia ( de Grijp de Staart van de Mus vorm ).
Tijdens het lopen van de 8 Hand Vorm en de 108 Hand Vorm worden alle in Tao Yin, Chi Kung, Nei Kung, Zijde Spinnen, Peng, Jin en Partner Oefeningen ontwikkelde vaardigheden in een Meditatieve en Martiale ‘ Dans ‘ toegepast en tot uitdrukking gebracht.
In Tai Chi Chuan terminologie, deze lessen zullen zich vooral richten op het koppelen van Yi ( hoofd-hart en intentie–wil bewustzijn ), met Chi ( externe ademhalingsenergie en interne lichaamsenergie ) en Li ( flexibiliteit en spierkracht ) met het doel in alle Tai Chi Chuan oefeningen en Tai Chi Chuan vormen duidelijk lichaamsenergie, lichaamskracht, Peng energie en Jin energie te kunnen manifesteren. Regulatie van Chi en Jin totdat bewuste regulatie niet meer vereist is.
Yin Fu Stijl Pa Kua Chang ; donderdagavond : 19:30 – 21:30.
Wil men naast lichamelijke en geestelijke gezondheid ook de vaardigheid ontwikkelen om zich te kunnen verdedigen dan kan men het beste voor Pa Kua Chang kiezen.
Tai Chi Chuan, Hsing Yi Chuan en Pa Kua Chang ( de ‘ drie zusters’ ) zijn de drie grote interne zelfverdedigingskunsten van China. Tai Chi Chuan is mede onder invloed van Yang Cheng Fu, Cheng Man-Ch’ing, William Chen, de Chinese Communistische Partij en veel westerse Tai Chi leraren langzamerhand ‘ verworden ‘ tot een meditatie- en ontspanningsoefening, een gezondheidsoefening. Hsing Yi Chuan en Pa Kua Chang worden nog immer als interne zelfverdedigingskunsten getraind en beoefend. Let wel, meditatie en gezondheidsoefeningen zijn noodzakelijke onderdelen in een uitgebreid pakket aan martiale trainingsmethoden, maar resulteren niet in het verkrijgen van martiale vaardigheden.

De oude Pa Kua Chang meesters werden gevreesd om hun beweeglijkheid en snelheid. Pa Kua Chang kenmerkt zich door het zogenaamde cirkel lopen; het in een cirkelvorm om een opponent heen stappen, om vanuit die cirkelbeweging, in een vierkant stappend, martiale technieken toe te passen. Ontwijkend voetenwerk dat erop gericht is de opponent te verwarren en uit balans te brengen, zodat hij kwetsbaar wordt voor aanvallen, is een wezenlijk kenmerk van Pa Kua Chang. De kunst van het aanvallen terwijl men beweegt.
Yin Fu stijl Pa Kua Chang kent acht dierenstijlen, die elk op zich een compleet martiale stijl en systeem vormen. Elk dier heeft zijn eigen persoonlijkheid, vaardigheden en vechttechnieken. De acht dierenstijlen zijn; Leeuw, Feniks, Draak, Beer, Haan, Slang, Aap en Eenhoorn.
De trainingsmethode bestaat uit het trainen, voor elke dierenstijl, van karakteristieke vaardigheden en vechttechnieken, middels; versterkende staande krachthoudingen, 1-stap 2-stap en 3-stap staptechnieken, een uitgebreid scala aan slag-, klem- en werptechnieken, het zogenaamde cirkel-vorm-lopen ( het constant bewegen en uitvoeren van martiale combinaties ) en het trainen van martiale applicaties middels partneroefeningen.
Tijdens de lessen worden, naar constitutie en of naar wens, de volgende, voor beginners meest toegankelijke, dierenstijlen beoefend; de Leeuw ( voor atletisch en krachtig gebouwde personen ), de Feniks ( voor slank en flexibel gebouwde personen ), de Beer ( voor fors en zwaar gebouwde personen ) en de Draak ( de meest geliefde stijl, vanwege de sierlijke en kronkelende bewegingen ).